Res med RCI
Genom RCI Points kan du byta din andelsvecka i Åre till mer än 4 000 drömresemål över hela världen. Alla semesterlägenheterna inom RCI har tilldelats poäng - Points – enligt standardiserade kriterier. Holiday Club Ownership ingår i detta bytessystem och du som ägare kan ansluta din vecka. Köper du via Holiday Club ingår RCI redan start.
RCI tar hand om semesterbokningarna för mer än 3,7 miljoner medlemmar och varje år gör medlemmarna i Holiday Club Ownership mer än 23 000 bokningar genom RCI. Holiday Club Points är ett flexibelt, varierat och lättanvänt system.
Hur det fungerar
Din lägenhet i Åre är värd X antal poäng som du får in på ditt konto varje år. Det är sedan fritt fram att boka andra veckor inom RCI för dina poäng, både i Åre och utomlands. Våra lägenheter i Åre har ett högt poängvärde och ofta kan du byta till 2 eller 3 veckor utomlands mot 1 vecka i Åre.
Homeweek
Vill du hellre semestra i din egen lägenhet, så bokar du 'Homeweek' hos RCI mellan 12-13 månader innan ankomst. Då utbetalas inga poäng ut för det kommande året och du betalar heller ingen bytesavgift i och med att det är din egen vecka.
Extra veckor
Du kan även boka förmånliga extra veckor genom RCI. Allt sker smidigast via ditt inlogg på RCI´s hemsida. Där kan du även chatta direkt med RCI´s support på svenska.
För mera info, se våra frågor och svar längre nedan på sidan. Du kan även gå in på RCI´s välkomstsida för att få mera info här>>. Mera information om ditt ägande i Åre hittar du på våra Ownership ägarsidor här >>
Kontaktinfo till RCI
HEMSIDA
www.rci.com
TELEFON
Points bokningar:
- Från Sverige: 08-587 692 32
- Från Norge: 23 16 25 33
EMAIL
Du kan även maila RCI på: scandinavia@europe.rci.com eller via deras kontaktsida,
CHATTA DIREKT MED RCI (på svenska)
På kontaktsidans högra kant hittar du även en chatt som dom kallar 'livehjälpen'.
Frågor & svar gällande RCI
Info gällande RCI
Du kan ringa, maila eller chatta med RCI. Tänk på att dom pratar engelska och att det endast är chatten som direktöversätter mellan svenska och engelska.
ÖPPETTIDER:
Måndag-fredag: 10.00-19.00
Lördag: 10:00-16:30
TELEFON
Holiday Club Points bokningar
- Från Sverige: 08-587 692 32
- Från Norge: 23 16 25 33
RCI Kundtjänst/betala årsavgift/weeksmedlemmar (mån-fre 09.00-17.00)
- Från Sverige: 08-587 703 83
- Från Norge: 23 16 20 75
RCI Travel (mån-fre 09.00-17.30)
- Från Sverige: 08-587 703 84
- Från Norge: 23 16 20 76
EMAIL
Du kan även maila RCI på: scandinavia@europe.rci.com eller via formulär från RCI´s kontaktsida.
CHATT (livehjälp)
På kontaktsidans högra kant hittar du även en chatt som dom kallar 'livehjälpen' (endast synbar under RCI´s öppettider), där kan du skriva på svenska och sedan få det direkt översatt till engelska. Skriv korta, tydliga meningar och tänk på att chatten avslutas av sig själv om du ej är aktiv i chatten.
Du hittar även deras kontakt sida om du scrollar ner på deras hemsida till sidfoten (se bild nedan).
Vill du boka din egen vecka som du själv äger? Då måste du gå in på RCI´s hemsida mellan 12 och 13 månader innan ankomst och boka upp din egen vecka. Har du inte gjort det på dagen, 12 månader innan ankomst, så får du istället poäng och RCI tar din vecka. Din vecka blir då bokningsbar för andra ägare. Det kostar ingenting att boka upp din egen vecka.
- Gå in på 'BOKA' och välj 'Bytessemestrar'
- Under 'Egna bokningar' så klickar du på 'Se alternativ'
- Under 'Egen vecka' bokar du upp din egen vecka 'homeweek'. Observera: Homeweek är endast tillgängligt 12-13 månader innan ankomst till din vecka. Systemet går på datum, ej veckodag. Har er egen vecka ankomstdag 12 mars 2022, måste ni boka 'homeweek' senast 11 mars 2021.
Om du glömt att boka 'homeweek'
Det går ej att i efterhand boka homeweek, men du kan istället boka 'homeresort' samma datum och sedan maila oss på post@holidayclub.se så kan vi lägga er i just er lägenhet. Avgift för att boka 'homeresort' tillkommer.
Mellan 11-12 månader innan ankomst har du som äger på Holiday Club Åre förtur för att boka med dina poäng. Du betalar dessutom en lägre bytesavgift när du bokar 'egen anläggning'.
- Gå in på 'BOKA' och välj 'Bytessemestrar'
- Under 'Egna bokningar' så klickar du på 'Se alternativ'
- Under 'Egen anläggning' och sök efter lediga datum. I detta läge får du endast upp lediga lägenheter som ligger 11-12 månader framåt i tiden.
Mellan 10-11 månader innan ankomst har du förtur på att boka Holiday Clubs anläggningar i Finland och på Canarieöarna. Du kan även fortsätta att boka lägenheter i Åre. Du betalar en något högre bytesavgift när du bokar 'egen grupp' än när du bokar 'egen anläggning'.
- Gå in på 'BOKA' och välj 'Bytessemestrar'
- Under 'Egna bokningar' så klickar du på 'Se alternativ'
- Under 'Egen grupp' och sök efter lediga datum. I detta läge får du endast upp lediga lägenheter som ligger 10-11 månader framåt i tiden.
Vill du boka med vanliga poäng söker på 'Endast bytessemestrar'. Du får även upp de lägenheter som ligger i RCI Weekssystemet, men med ett poängvärde, så att du även kan boka dessa.
Bokar du 45 dagar innan ankomst så får du ett lägre poängvärde.
Via RCI bokar du enklast via att tänka hur många sovrum och sängplatser du behöver. Det finns även mindre studiolägenheter som är helt utan kök. Siffrorna som anges är Max antal personer i boendet och sedan hur många som kan sova avskilt, parvis. 2 sovrum med 6/4, innebär i regel att det är 2 sovrum med dubbelsängar så att 4 personer (2 par) kan sova avskiljt samt att det finns en bäddsoffa i vardagsrummet.
Koderna för Åres lägenheter
Studio 2/2 = Två sovplatser varav två i eget sovrum. Finns med ankomst lördagar och söndagar.
1 sovrum 4/2 = Fyra sovplatser varav två i eget sovrum. Vanligen i lägenhetslänga 1 eller 2.
1 sovrum 5/2 = Fem sovplatser varav två i eget sovrum. Vanligen i lägenhetslänga 5.
2 sovrum 6/4 = Sex sängplatser varav fyra i eget sovrum. Dessa är (notera: RCI räknar våningssäng som en sovplats istället för två, därav blir även strandhusen 6/4, men det går att sova 8 personer (9 om man räknar 2 personer i en våningssäng som är 120 cm bred)).
2 sovrum 6/2 =
2 sovrum 7/2 = sju sängplatser varav fyra i eget sovrum (här har det blivit fel vid inreggningen och dessa skulle egentlien heta 7/4).
Boka 3 sovrum
Du bokar 2 sovrummare och studio var för sig och bokar du online får du även dubbla bokningsavgifter. När det gäller strandhus, så kan du ringa/chatta med RCI för att undvika dubbla bokningsavgifter (fungerar i dagsläget ej med vanliga lägenheter). I den mån det är möjligt kommer vi sedan att lägga ihop studio och 2 sovrummare till en 3 sovrummare. Det finns även 3 sovrumslägenheter i hus 7 som bokas som en och samma lägenhet direkt.
Man kan ej se direkt om man bokar strandhus eller radhus på RCI´s hemsida, men genom att titta på ankomstdag och antal sovplatser, så går det att lista ut. Du kan även ringa RCI och fråga efter 'unit number'. 1 sovrum är alltid i radhus och studio är alltid ospecifierad.
1) Ankomstdag
LÖRDAG
- Studio 2/2 = ospecifierat i lägenhet eller strandhus
- 1 sovrum 4/2 = lägenhet i hus 1-4
- 2 sovrum 6/4 = lägenhet i hus 1-4 eller strandhus 13-19 (använd poängvärde för att se vilket)
SÖNDAG
- Studio 2/2 = strandhus 20-23
- 1 sovrum 5/2 = lägenhet i hus 5
- 2 sovrum 7/2 = lägenhet i hus 5
- 2 sovrum 6/4 = strandhus 20-23
MÅNDAG
- 2 sovrum 6/4 = lägenhet i hus 6-7
- 3 sovrum 8/6 = lägenhet i hus 7
2) Poängvärde
Du kan även kolla på ordinarie poängvärdet för att se vad du bokar.
- Ordinarie poängvärde: 52000, 74500, 86000 eller 107500 = lägenhet 2 sovrum.
- Ordinarie poängvärde: 42000, 59000, 81500, 84500, 96000 eller 122500 = lägenhet med 3 sovrum.
- Ordinarie poängvärde: 56000, 82500, 94500 eller 123500 = strandhus med 2 sovrum.
- Ordinarie poängvärde: 37000 så måste du kontakta RCI och fråga efter 'unit number'. Gäller v. 19-23 & 40-42.
3 ) Unit Type via RCI´s telefon service
Bokar du 2 sovrum med lördagsankomst och ej använder poäng (eller använder Weekssystemet), så är enda sättet att ringa eller maila till RCI och fråga vilken 'Unit Type' som lägenheten har.
- 2FS = lägenhet i 1-4 (för alla lägenheter är andra tecknet en bokstav)
- 26S = strandhus 13-19 (för alla strandhus är andra teckenet en siffra)
Bokar du sista minuten eller extra semester?
Då har du inget poängvärde och får gå på ankomstdag. Vill du boka en 2 sovrummare med ankomst lördag i en specifik lägenhetstyp måste du alltså ringa till RCI och fråga efter 'unit number'.
Du kan köpa till flera semesterveckor utan att använda din poäng. Genom Extra semester kan betala fördelaktiga priser genom RCI.
Och vill du boka när inpå ankomst, så kan du söka via Sista minuten, där priserna oftast är ännu lägre.
Extra semestrar kan du boka långt i förväg. Ibland flera år frammåt. Priser varierar från cirka 4000 kr och uppåt. Du betalar ingen övrig bokningsavgift.
Sista minuten går att boka från 45 dagar innan ankomst. Priserna är oftast fasta beroende på storlek. Just nu ligger dom flesta priserna på 2105 kr för en studio, 2240 kr för en 1 sovrummare och 2565 kr för en 2 sovrummare. Du betalar ingen bokningsavgift.
-------
Om man väljer Extra semestrar eller Sista minuten så måste man alltid klicka på grön knapp Uppdaterad sökningen efter, annars söker den på poäng som vanligt. Det man sedan får upp som ledigt är bara att boka. Det tillkommer ingen bokningsavgift som när man bokar med poäng, utan summan på skärmen är det man betalar för boendet.
Om inte du som är huvudägare följer med och checkar in, så måste 'gästcertifikat' att användas. Detta gör du via RCI´s direkt vid bokningstillfället. Du kan även gå in senare och lägga till 'gästcertifikat' [fram till 1 vecka innan ankomst.]
Inskrivna familjemedlemmar
Det är enbart det översta namnet på kontot som syns på boknigen, så om inte den personen är med så behöver någon av dom övriga inskrivna familjemedlemmarna ett gästcertifikat. Detta är gratis, men kan ej göras online, utan du behöver kontakta RCI i efterhand.
Du kan lägga en pågående sökning från 60 dagar eller längre fram i tiden. Ska du komma närmare än så gör du en vanlig sökning. Du fyller i formuläret på RCI´s hemsida och går vidare i flera steg för att bekräfta din förfrågan. Så fort någon släpps efter dina kriterier får du ett meddelande och kan då gå in och boka.
Om man bokat sista minuten eller extraveckor finns inget avbeställningsskydd.
Det får man isåfall ta med sitt försäkringsbolag alternativt VISA om man bet med kort osv..
När man bokar med poäng så gäller alltid:
Avboka tidigare än 90 dgr innan incheck
100% av poängen tillbaka
Avboka 89-46 dgr innan incheck
75% av poängen tillbaka
Avboka 45-30 dgr innan incheck
50% av poängen tillbaka
Avboka 29-0 dgr innan incheck
25% av poängen tillbaka
Sedan har RCI ett sk poängskydd för avbokningar senare än 90 dgr innan incheck som man
kan lägga till vid bokningstillfället för en viss kostnad.
Med den kan man boka av fram till några dar innan incheck och få alla poäng tillbaka.
Detta lägger man till / bokning, inget som är stående
När du gjort en bokning kan du se dessa under RESOR.
Under "Bekräftad" så ska ni trycka på "visa alla" så får ni upp en ny sida. Här syns alla bokningar. Från denna sida kan man avboka sin vecka, lägga till 'gästcertifikat' om någon annan ska åka istället, samt skriva ut ny bekräftelse eller maila (kuvertet) till sin epost! Man ska ALLTID ha med sig bekräftelsen inför incheck!
Med RCI Points-programmet har du flexibiliteten att kombinera värdet på ditt semestertidsägande över flera år.
Att spara points innebär att ta med sig points från ett år till nästa. Om du inte använder alla dina points under det nyttjandeår då de tilldelades kan du SPARA dem till nästa nyttjandeår.
Att förlänga points innebär att du för vidare de points som du sparat tidigare till ett tredje nyttjandeår. Om du inte använder dem under det andra nyttjandeåret kan du betala en liten avgift för att FÖRLÄNGA dem till ett tredje nyttjandeår.
Att låna points innebär att man tar ut points i förskott och använder nästa nyttjandeårs points det här nyttjandeåret. Om du behöver fler points för att göra ett byte kan du LÅNA points från nästa nyttjandeår.
Om ditt nuvarande pointssaldo t.ex. är 24 000, men den semester som du vill åka på är värderad till 30 000 kan du låna differensen på 6 000 points från nästa nyttjandeår.
Värdet av att spara och förlänga points
- Att kunna kombinera upp till tre års points innebär att du kan byta mot en semester med ett större utbud anläggningar och resmål. Det kan också ge större flexibilitet när det gäller vilka datum du kan resa.
- Om du inte kan åka på semester ett år behöver du inte förlora din semestertid på anläggningen – du kan föra över den till nästa år!
- Om du använder mindre än din årliga pointstilldelning för att åka på semester kan du föra över återstående points till nästa år.
Hur sparar eller förlänger jag mina points?
Points sparas automatiskt i slutet av det nyttjandeår då de tilldelades och ingen avgift tas ut, förutsatt att du har använt åtminstone några points det nyttjandeåret.
Du kan förlänga dina points online när du bokar din Pointssemester online. Om du vill förlägna dina points till ett tredje år måste du meddela RCI innan de löper ut. En avgift tas ut för pointsförlängning och den varierar beroende på hur många points det rör sig om.
Värdet av att låna points
- Att kunna låna points och kombinera dem med andra innebär att du kan välja i ett större utbud anläggningar och resmål när du byter mot en semester. Det kan också ge större flexibilitet när det gäller vilka datum du kan resa.
- Om du redan har använt alla points för innevarande nyttjandeår, men vill åka på ännu en semester, kan du låna points från nästa nyttjandeår.
- Om du vet att du inte kommer att kunna åka på semester nästa nyttjandeår kan du låna det årets points och åka på en ännu bättre semester i år.
- Du kan låna så många points du behöver – från en liten del till hela tilldelningen.
- Du har flexibiliteten att kombinera lånade points med sparade och förlängda points.
Hur lånar jag points?
Det är gratis att låna points! Du kan låna points online när du bokar din Pointssemester online eller ringa oss.
Kom ihåg att om du har använt alla dina sparade, förlängda och lånade points, men ändå vill boka en semester hos RCI kan du hyra upp till 50 % av din årliga pointstilldelning för att boka en semester.
Med RCI Points-programmet har du flexibiliteten att kombinera värdet på ditt semestertidsägande över flera år.
Att spara points innebär att ta med sig points från ett år till nästa. Om du inte använder alla dina points under det nyttjandeår då de tilldelades kan du SPARA dem till nästa nyttjandeår.
Att förlänga points innebär att du för vidare de points som du sparat tidigare till ett tredje nyttjandeår. Om du inte använder dem under det andra nyttjandeåret kan du betala en liten avgift för att FÖRLÄNGA dem till ett tredje nyttjandeår.
Att låna points innebär att man tar ut points i förskott och använder nästa nyttjandeårs points det här nyttjandeåret. Om du behöver fler points för att göra ett byte kan du LÅNA points från nästa nyttjandeår.
Om ditt nuvarande pointssaldo t.ex. är 24 000, men den semester som du vill åka på är värderad till 30 000 kan du låna differensen på 6 000 points från nästa nyttjandeår.
Värdet av att spara och förlänga points
- Att kunna kombinera upp till tre års points innebär att du kan byta mot en semester med ett större utbud anläggningar och resmål. Det kan också ge större flexibilitet när det gäller vilka datum du kan resa.
- Om du inte kan åka på semester ett år behöver du inte förlora din semestertid på anläggningen – du kan föra över den till nästa år!
- Om du använder mindre än din årliga pointstilldelning för att åka på semester kan du föra över återstående points till nästa år.
Hur sparar eller förlänger jag mina points?
Points sparas automatiskt i slutet av det nyttjandeår då de tilldelades och ingen avgift tas ut, förutsatt att du har använt åtminstone några points det nyttjandeåret.
Du kan förlänga dina points online när du bokar din Pointssemester online. Om du vill förlägna dina points till ett tredje år måste du meddela RCI innan de löper ut. En avgift tas ut för pointsförlängning och den varierar beroende på hur många points det rör sig om.
Värdet av att låna points
- Att kunna låna points och kombinera dem med andra innebär att du kan välja i ett större utbud anläggningar och resmål när du byter mot en semester. Det kan också ge större flexibilitet när det gäller vilka datum du kan resa.
- Om du redan har använt alla points för innevarande nyttjandeår, men vill åka på ännu en semester, kan du låna points från nästa nyttjandeår.
- Om du vet att du inte kommer att kunna åka på semester nästa nyttjandeår kan du låna det årets points och åka på en ännu bättre semester i år.
- Du kan låna så många points du behöver – från en liten del till hela tilldelningen.
- Du har flexibiliteten att kombinera lånade points med sparade och förlängda points.
Hur lånar jag points?
Det är gratis att låna points! Du kan låna points online när du bokar din Pointssemester online eller kontakta RCI.
Kom ihåg att om du har använt alla dina sparade, förlängda och lånade points, men ändå vill boka en semester hos RCI kan du hyra upp till 50 % av din årliga pointstilldelning för att boka en semester.
När man bokar med poäng så gäller alltid:
- Avboka tidigare än 90 dgr innan incheck 100% av poängen tillbaka
- Avboka 89-46 dgr innan incheck 75% av poängen tillbaka
- Avboka 45-30 dgr innan incheck 50% av poängen tillbaka
- Avboka 29-0 dgr innan incheck 25% av poängen tillbaka
Bokningsavgiften återbetalas ej.
Extra poängskydd
Du kan även lägga på ett så kallat poängskydd för avbokningar senare än 90 dgr innan incheck. Detta lägger man till vid bokningstillfället för en extra kostnad. Med den kan man boka av fram till några dar innan incheck och få alla poäng tillbaka.
Sista minuten och extra veckor
Om man bokat sista minuten eller extraveckor finns inget avbeställningsskydd.
Det får man isåfall ta med sitt försäkringsbolag alternativt VISA/MC om man betalt med kort.
Gold Crown
Baserat på RCI gästernas egna upplevelser tillsammans med att resorten ska ha ett visst grundutbud, så kan en resort tilldelas Gold Crown, vilket är den högsta nivån en resort kan få.
Silver Crown
Samma som Gold Crown, men en nivå under
Hospitality Resort
En resort som ej har grundutbudet som gör att dom kan få Gold Crown, men ändå har fått väldigt högt betyg av RCI gästerna tilldelas Hospitality Resort.
Platinum
Platinum är en tilläggstjäns som RCI tillhandahåller. Alla uppgraderingar och tjänster med Platiunum sker via RCI. Läs mera om Platium här>>
All inclusive finns främst i caribien och Mexico
All inclusive ingår ALDRIG i bokningen, oavsett om man bokar med poäng eller köper sista minuten.
Detta är ytterligare kostnader som man antingen betalar en viss % i förskott till hotellet eller vid ankomst.
All info om avgifter och hur det betalas finns på hemsidan:
När man kommer in på ett hotell så under bilden finns det flikar med info, och även då All Inclusive:
Om man vill se lediga lgh i dessa områden utan all inclusive kan man välja det enkelt:
till vänster i bild på söksidan kommer det upp olika val när man är inne, och där kan man välja:
Betala via RCI´s hemsida
RCI´s årsavgift ligger på cirka 1150 kr och betalas enklast via ditt konto på RCI´s hemsida. Logga in som vanligt och gå in på 'MITT KONTO'. Där ser du hur länge medlemskapet är giltigt och när det är dags att förnya. När det är dags att betala klickar du på 'Utstående belopp att betala:>>' och betalar med VISA eller Mastercard.
Betala via faktura
Du kan ringa eller maila till RCI och efterfråga faktura. Den skickas normalt till registrerade mailadress.
Betala via banköverföring
Du kan även betala via banköverföring. Se då till att uppge ditt member-ID som betalningsreferens: 5-xxxxxx.
Svenskt kontonummer (på Danske bank): 12200126816
Norskt kontonummer (på Danske bank): 97600109220
Betala via bankgiro (endast från Sverige)
För svenska ägare finns även ett Bankgiro: 204-9500
Mottagarnamn är RCI Europe. Uppge ditt member-ID som betalningsreferens: 5-xxxxxx.
Länk till samtliga av RCI´s avgifter hittar du här>>
ÅTERSKAPA LOGIN
Gå till www.rci.com och i rutan där man loggar in finns även alternativet: 'Har du glömt användarnamet eller lösenordet?' Följ instruktionerna.
Om du bytt epost och inte uppdaterat på RCI´s hemsida, så mailas ju anv.namnet/lösenordet till fel epost, (det står vilken epost dom skickar till efter att man begärt nytt). Då måste du ringa RCI för att uppdatera både din epost kunna erhålla nytt lösenord. RCI når du på 08-587 692 32.
SKAPA NYTT KONTO FÖR NYA ÄGARE
Gå in på www.rci.com
Välj 'Registrera dig' (står under 'logga in')
Fyll i ditt medlemsnummer: 5-
Välj 'Fortsätt'
Fyll sedan i dina uppgifter
OBSERVERA: Använd inte Å, Ä, Ö i namn eller säkerhetsfråga.
Välj land till exempel Sweden, Norway.
Välj ett personligt användarnamn samt lösenord.
På nästa sida bockar ni i längst ned och ”I accept”.
Ibland står det att det ska skickas ett bekräftelsemail till er, men oftast det går bra att logga in direkt när ni skapat ert login.
Klart!
Info om ankomster till Åre
Maila oss och ange din ankomsttid på post@holidayclub.se. Detta är framför allt viktigt om du ankommer sent eller om du kommer en annan dag än din ankomstdag.
I många av våra lägenheter får ni ha hund med er mot ett tillägg på 500 kr. Gör först er RCI bokning och maila sedan direkt oss på post@holidayclub.se, så ser vi till att ni hamnar i ett anpassat boende.
Handdukar, sängkläder och slutstädning ingår i din vistelse.
Upplevelsebad, Season Sauna, bowling, spa treatments och hotellfrukost kan köpas till vid ankomst. Hotellets öppettider hittar du här >>
Holiday Club Tegefjäll ligger 5 km väster om Åre och nycklar hämtas på Ago i Åre på Kabinbanevägen 22 inne i Åre by. Maila info@agoiare.se för att meddela sen ankomst. Telefonnummer till Ago i Åre är: +46 (0)647 51500.
Det går ej att boka hotellrum i Åre med dina points. Du har däremot 25% rabatt på ordinarie pris när du bokar direkt online med din ägarkod (finns på ditt digitala ägarkort som du beställer via vår hemsida under Ägarservicesidan).